Dienstag, 9. Oktober 2012

Udfordringsprojekt

Jeg gik en tur i skoven og blev inspireret til mit udfordringsprojekt. Egentlig havde jeg tænkt mig noget helt andet




"Fremstil og design dit eget møbel.

Det skal være noget, der generelt giver kendskab, erfaringer og kompetence med arbejdet omkring træ.

 Det skal være noget, hvis fremstilling giver mening – skal være noget der kan bruges i hverdagen.

 Produktet skal være praktisk og æstetisk.

Jeg har tænkt på, at fremstille en lille boghylde til køkkenet, hvor kogebøgerne skal finde sin plads."

Ja, men efter denne tur i skoven skulle det blive noget andet :)
Måske er også jord til bord opgaven lidt skyld i min pludselige inspiration...
Nu må fremstillingen af boghylden vente lidt endnu.

Lige nu kan man næsten overalt fx i skoven eller i haver finde bærer osv. og jeg ville prøve at fremstille saft og marmelade/syltetøj. I stilen af: bruge naturen som spisekammer og på en enkelt måde fremstille fødevarer man ellers bare køber i forretningen.

I skoven har jeg set brombær og "Holunderbeeren"(elderberry), som jeg ville bruge.


I skoven kunne jeg nemt samle nok brombær til min marmelade.

Med dem her, Holunderbeeren/elderberry, var det ikke så nemt. I skoven kunne jeg kun finde nogle få - så jeg blev nød til at samle dem flere steder.



Ved hjælp af en gaffel fjernede jeg bærene fra de små grene.
Dette redskab, som man bruger til at fremstille saft, brugte allerede min bedstemor. Jeg måtte bruge den efter min mor kunne finde den i kælderen.


Her gik jeg i gang med fremstilling af brombær marmelade.


Ved hjælp af et si fjernede jeg "stykkerne" fra


Meget enkelt brugte jeg 1:2 Marmeladesukker

Afprøvningen om konsistensen er fast nok

Jepp, ikke flydende og ikke helt fast endnu

Ned i glasset, låg på og færdig :)
 
 
Her flere billeder af saftfremstilling
 
 
 
Den har brugt...godt bedstemor engang har købt den ;)

Resten af mine Holunderbeeren - hedder de Hylderbær?

 
Ja, her har vi den gode saft.

 
Jeg kan huske min bedstemor dengang også har fremstillet denne saft - den skulle være særlig god hvis man var syg med forkølelse eller grippe. Så blev den varmet og var det hurtigt ind i sengen for at svede og sove sig rask.
Det skal jeg nok prøve når jeg er syg næste gang...den kolde årstid kommer og jeg er parat :)
 
 

1 Kommentar: