VNT Biotop 6 Resume af
Hvordan begrundes pædagogisk arbejde i
naturen?
Af Niels Ejbye-Ernst, Cand. pæd., VIA
UC, Pædagoguddannelsen JYDSK
Naturbørnehaver,
aktiviteter i naturen, naturen som læringsrum…
De fire forskellige perspektiver for pædagogisk arbejde i naturen:
-
En
æstetisk og evolutionspsykologisk position
Den overordnede opfattelse om, at naturen er et godt sted at være. Leg i naturen er et vigtigt element i barnets udvikling. De udvikles optimalt, hvis de trives i naturen og omsorgsfulde pædagoger er til stede.
Underbygget
gennem forskning:
●Naturen
er et stressreducerende rum – har en helende virkning.
●Naturen
som et rum for spontan opmærksomhed, der fremmer afslappethed og ro.
●Naturen
som identitetskabende rum, hvor naturoplevelser i den tidlige barndom fremmer
det engagement man som voksen yder.
-
En
naturvidenskabelig inspireret position
Kan
fint måles mht. undersøgelser, der viser at børn, der færdes meget i
naturområder er godt motorisk udviklet. De har mere mulighed for at balancere,
klatre osv. Og at være udenfor i et hvert vejr er godt for barnets helbred mht.
at immunsystemet er stærkt.
-
En
position, der diskuterer naturen som et særligt rum for læreprocesser
Formidle
børnene naturen, give dem viden og naturbevidsthed, sådan at de senere lærer at
forholde sig til naturen og dermed også beskytter naturen.
Naturen
giver mulighed for, at børnene ikke kun formidles empirisk viden fx hvilke
arter biller der lever i skoven (katalog viden), men at der knyttes erfaringer
til denne viden fx hvordan det føles, hvis billen kraver på hånden (analogier).
Naturen
byder på muligheden at der knyttes sociale, emotionelle og kropslige erfaringer
til det kataloge viden.
Også
den sproglige interaktion vægtes, hvor pædagog og barn er dialog om det er
erfares.
Naturen
byder på særlige læringsprocesser og pædagogen er vigtig som dialogisk
samtalepartner, der er naturfaglig kyndig.
-
En
position, der forbinder børns miljøbevidsthed med pædagogisk arbejde i naturen
Det
omhandler den tankegang, at når der formidles viden omkring naturen og barnet
færdes i naturen, at der udvikles miljøbevidsthed der igen sørger for, at
individet også senere beskytter naturen. Pædagogernes arbejde sigter mod, at
børnene bliver mere bevidste om miljøforhold. De små lærer fx at man ikke
smider sin affald i naturen, men det er svært at formidle de store
(ubegribelige) eller også usynlige miljøproblemer til småbørn. Idealet er, at
børnene oplever fællesskab og senere bliver i stand til at forholde sig kritisk
og handlende i forhold til sin omverden og dermed også naturen.
Danske
pædagoger vægter pædagogisk arbejde i naturen og 10% af børnehaverne er
naturbørnehaver. Endvidere begrunder danske pædagoger at naturen er et godt rum
at være i ud fra den æstetiske og naturvidenskabelig position. Det er vigtigt,
at pædagogerne også udfordrer børnenes intuitive opfattelser gennem
kommunikation sådan der slås en bro mellem erfaringer og den mere abstrakte
kulturel og videnskabelig fortolkning.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen