Dienstag, 9. Oktober 2012

Biotop 6 Resume af teksten


VNT Biotop 6 Resume af

 

Hvordan begrundes pædagogisk arbejde i naturen?

Af Niels Ejbye-Ernst, Cand. pæd., VIA UC, Pædagoguddannelsen JYDSK
 

Naturbørnehaver, aktiviteter i naturen, naturen som læringsrum…

De fire forskellige perspektiver for pædagogisk arbejde i naturen:

-       En æstetisk og evolutionspsykologisk position

Den overordnede opfattelse om, at naturen er et godt sted at være. Leg i naturen er et vigtigt element i barnets udvikling. De udvikles optimalt, hvis de trives i naturen og omsorgsfulde pædagoger er til stede.

Underbygget gennem forskning:

●Naturen er et stressreducerende rum – har en helende virkning.

●Naturen som et rum for spontan opmærksomhed, der fremmer afslappethed og ro.

●Naturen som identitetskabende rum, hvor naturoplevelser i den tidlige barndom fremmer det engagement man som voksen yder.

 
-       En naturvidenskabelig inspireret position

 
Kan fint måles mht. undersøgelser, der viser at børn, der færdes meget i naturområder er godt motorisk udviklet. De har mere mulighed for at balancere, klatre osv. Og at være udenfor i et hvert vejr er godt for barnets helbred mht. at immunsystemet er stærkt.

 
-       En position, der diskuterer naturen som et særligt rum for læreprocesser


Formidle børnene naturen, give dem viden og naturbevidsthed, sådan at de senere lærer at forholde sig til naturen og dermed også beskytter naturen.

Naturen giver mulighed for, at børnene ikke kun formidles empirisk viden fx hvilke arter biller der lever i skoven (katalog viden), men at der knyttes erfaringer til denne viden fx hvordan det føles, hvis billen kraver på hånden (analogier).

Naturen byder på muligheden at der knyttes sociale, emotionelle og kropslige erfaringer til det kataloge viden.

Også den sproglige interaktion vægtes, hvor pædagog og barn er dialog om det er erfares.

Naturen byder på særlige læringsprocesser og pædagogen er vigtig som dialogisk samtalepartner, der er naturfaglig kyndig.

 

-       En position, der forbinder børns miljøbevidsthed med pædagogisk arbejde i naturen

 
Det omhandler den tankegang, at når der formidles viden omkring naturen og barnet færdes i naturen, at der udvikles miljøbevidsthed der igen sørger for, at individet også senere beskytter naturen. Pædagogernes arbejde sigter mod, at børnene bliver mere bevidste om miljøforhold. De små lærer fx at man ikke smider sin affald i naturen, men det er svært at formidle de store (ubegribelige) eller også usynlige miljøproblemer til småbørn. Idealet er, at børnene oplever fællesskab og senere bliver i stand til at forholde sig kritisk og handlende i forhold til sin omverden og dermed også naturen.

 

Danske pædagoger vægter pædagogisk arbejde i naturen og 10% af børnehaverne er naturbørnehaver. Endvidere begrunder danske pædagoger at naturen er et godt rum at være i ud fra den æstetiske og naturvidenskabelig position. Det er vigtigt, at pædagogerne også udfordrer børnenes intuitive opfattelser gennem kommunikation sådan der slås en bro mellem erfaringer og den mere abstrakte kulturel og videnskabelig fortolkning.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen