I første omgang tog jeg et billede af en regnbue og syntes det kunne være en god ide, at fordybe mig i det emne, men efter flere overvejelser er jeg ikke så overbevidst om emnet. I den pædagogiske praksis er det svært gribeligt - det lægges egentlig kun op til emnet hvis man lige har set en - og det gør man altså sjældent...
For at få inspiration har jeg været rundt på undervisningsbloggen og tænkte "fint, jeg kunne bygge et solur" - men...ja, der mangler lidt begejstring hos mig..
Lige nu er jeg optaget af emnet "bladenes farver i årstiden". Dette emne er mere gribeligt og aktuelt, i biotopen samles forskelligt farvede blade, de kan tørres (det har en æstetisk aspekt) og jeg kunne undersøge hvad der naturvidenskabeligt sker - hvorfor ændrer bladene deres farve, hvilke processer er i gang osv.
Efterårsblade
Det
er så smukt at se på nu hvor det bliver koldere og man allerede nu kommer til
at savne solen og sommeren – de farveprægtige efterårsblade, der nu for alvor
præsenterer sig i de flotteste nuancer af gul, brun og rød.
Hvad
det angår mig, så er dette naturfænomen i stand til at hæve mit humør med det
samme når jeg er på tur udenfor. Hvis man så er rigtig heldig, så kan man nyde
de sidste rigtig dejlige solstråler, der varmer kroppen i det ellers kolde
efterårsvejr.
Dette
naturfænomen er et tydeligt tegn på, at det nu går stærkt i retningen af vinter
og man skal skynde sig for at nyde de sidste soltimer udenfor inden det næsten
kun regner og stormer.
Altså,
det kan vi sikkert blive enige om; det er et flot naturfænomen, men hvad er
egentlig det der sker?
Jeg
har selv prøvet at samle efterårsblade for at tørre dem og det er fin udendørs
aktivitet til fx børnehavebørn. De tørrede blade kan senere bruges til at
fremstille forskellige slags af dekorationer, men sådan rent
naturvidenskabeligt – hvad sker der? Hvis jeg forestiller mig, at jeg er på tur
med nogle børn og vi kommer i dialog om, hvor flot bladene er, hvilke farver de
kan have osv. og jeg bliver spurgt hvorfor de egentlig skifter farve… en rigtig
brugbar forklaring kan jeg ikke sådan ud af hoften komme med. Sikkert, det må
have noget gøre med at årstiden skifter, det bliver koldere…Det er ikke noget
uddybende svar.
Helt
sikkert kan man ikke svar på alle børns intuitiv kommende spørgsmål og man kan
sagtens undersøge forskellige spørgsmål sammen, men for at være en dialogisk
samtalepartner, der rykke børnene kræver det en vist naturfaglig kundskab man
kan trække på i disse situationer.
Derfor
vil jeg i det følgende beskæftige mig med, hvad der egentlig sker når bladene
skifter deres farver. Endvidere vil jeg på mine ture samle nogle blade for at
tørre dem.
Farveskift
af efterårsbladene
Det
hænger sammen med den naturlige aldringsproces bladene gennemløber. Nu bliver
det koldere og solskin bliver mindre. Dermed formindres fotosynteseprocessen i
bladene. Dermed bliver andelen af klorofyl i bladene mindre og det giver bladet
ellers dets grønne farve. Tilbage bliver gule og rødlige pigmenter i bladet,
som nu udgør størstedelen og dermed farves bladet i gule og rødlige nuancer.
Bladet
indeholder forskellige pigmenter, som giver bladet dets farve. Det er 3 forskellige
arter af pigmenter: porphyriner, carotenoider og flavonoider. Til porphyriner
hører klorofyl, som farver bladet grøn. Det er carotenoiderne og flavonoiderne,
som giver bladene dets gule, rødlige eller også magentafarvede udseende.
Så
længe der er nok klorofyl i bladene er de grønne, fordi de grønne farvestoffer
overskygger de andre pigmenter. Gør træerne sig klar til vinteren og sollyset,
der er energikilden til fotosyntesen bliver mindre, begynder træerne at trække
klorofylet tilbage ind i grenene, fordi det er så dyrt at producere og sollyset
bliver mindre og mindre. Tilbage er så i en tid bladene med de dejlige gule og
rødlige nuancer indtil træet helt smider sin blade. Så holder træet vinterpause
og i næste år, når solen igen kommer i fart gør træerne sig også klar igen. Det
indlejrede klorofyl bliver så brugt til dannelse af nye knopper eller blade.
Men
hvad er så fotosyntese?
Fotosyntese
er en proces der foregår i bladene; bedre sagt i bladenes grønkorn. Det
klorofyl i bladenes grønkorn er den farvestof, der er i stand til at indfange
sollyset, som er energikilden til fotosyntesen. Ved fotosyntesen bliver der
dannet et sukkerstof, som planterne har brug for at kunne leve.
Planten
optager altså Co2 fra luften og vand H2O gennem rødderne fra jorden og med
sollyset som motor danner planten dette sukkerstof C6H12O6 og ilt O2.
Hvis
jeg skal forholde mig til, hvordan jeg ville begrunde pædagogisk arbejde i
naturen, så ville jeg mene, at det er god blanding af både æstetisk-,
evolutionspsykologisk-, naturvidenskabeligt inspireret position og positionen,
der diskuterer naturen som et særligt læringsrum.
Selvfølgelig
er naturen et godt sted at være, den byder på et hav kropslige udfordringer,
der er godt for barnets udvikling, her er tid, ro og mulighed til fordybelse,
fri leg, sociale kompetencer styrkes og den egentlige læring foregår ikke foran
et papir, men ude i naturen, hvor viden knyttes til erfaringer, hvor sanser er
med på spil, hvor man kan komme i dialog om opdagelser, hvor man møder
fænomener, der giver grund til forundring…
Der
kommer jeg lige i tanke om: ved min søgning på nettet hvorfor bladene skifter
deres farver og det hænger sammen med fotosyntese og fotosyntese det er den
proces, planten via sollys fremstiller sukker og ilt…det har jeg haft i
skolen-det har jeg lært engang, men det var ikke noget ”af betydning” – noget jeg
kunne huske. Det er forskellen: Hvis jeg lærer fra et papir til en prøve og
nogle uger senere er den viden slettet eller gemt et sted, hvor det aldrig
dukker op igen…men hvis jeg lærer noget gennem erfaring, hvis der er knyttet en
oplevelse eller en smag eller en emotion til, så er det noget jeg bedre kan
huske.
Den
position, som jeg har det lidt svært med er den, der forbinder pædagogisk
arbejde med børns miljøbevidsthed. Det ville nok være den position, hvor min personlige
begrundelse er længst væk fra. Hvorfor? Hm, det kan jeg næsten ikke forklare…måske
bare fordi barnet i sig selv og ordet miljøbevidsthed ikke rigtig finder sammen
i mit hoved. Jeg håber det giver mening…
http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=18&a=241
http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=10&a=1495
http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=10&a=1495
Hej Chrissy
AntwortenLöschenHvis du kaster dig over efterårsblade, kan du hente inspiration til arbejdet på hjemmesiden www.skoven-i-skolen
Se også undervisningsbloggen - under efterår og nedbrydning...
Vh Ida
Super, mange tak Ida
AntwortenLöschen