Afprøvning
af friluftsaktiviteter
Jeg har
valgt 2 aktiviteter, der skulle være nemt i gennemførelsen og hvor der ikke skal
meget materiale eller forberedelse til – sådan at man i den pædagogiske praksis
hurtigt kan komme i gang.
Aktiviteter i naturen byder på særlige oplevelser og i fællesskab bliver de sociale relationer styrket. Naturen bliver til et læringsrum, der vil føles, høres, smages - alle sanser kan blive stimuleret. Man har ikke brug for meget materiale, fordi der er så mange muligheder naturen selv byder på. Læring og erfaringer bliver direkte knyttet til konkrete oplevelser og kan på den måde bedre huskes og senere bruges.
Hele kroppen er involveret i de indre processer, man er i bevægelse og kan i naturen og i relation med andre udvikle identiteten, lære og udbygge sine færdigheder.
Aktivitet
1 ”Find dit træ”
Det er en
meget enkelt aktivitet, der lægger fokus på følesansen, mens vi giver afkald på
at kunne se. Det er en spændende erfaring, særligt fordi vi lægger meget vægt
på det visuelle i vores hverdag.
Aktiviteten
gennemføres parvis, hvor den ene prøver og den anden leder – derefter kan der
byttes.
Man har
kun brug for en dejlig skov og et bind for øjnene.
Lederen
lægger den anden et bind for øjnene (vi har brugt min sovemaske – det fungerer
fint) og drejer personen forsigtigt lidt om sig selv – sådan at den anden
mister orienteringen. Så fører lederen personen til et træ, som nu kun med
følesansen bliver undersøgt nøje.
Kan jeg
mærke noget særligt? Hvor bredt er stammen? Er der grene på?...
Så fører
lederen personen igen til udgangspunktet, drejer personen lidt om sig selv igen
og fører den anden nu til forskellige træer. Kan personen genkende sit træ?
Denne
aktivitet er meget enkelt og kan nemt omsættes. Det er god øvelse for
følesansen og det er utroligt hvad man kan ”føle sig til”.
Det kræver
tillid til lederen, fordi man giver afkald på at kunne se og lederen skal være
meget bevidst om, at den anden ikke kan se – altså ligger der en gren i vejen
eller skal jeg lige føre den andens hånd til træet?
Aktivitet
2 ”Slackline”
Slackline
er en sport, der lægger fokus på balance, koordination og koncentration.
Men denne
aktivitet er også velegnet til de større børn og unge. Deres koordination og
balance er bedre udviklet og de kan prøve flere ting og lære at hjælpe
hinanden.
Selvfølgelig
kan man også købe det professionelle udstyr, hvis man rigtig vil blive en
rigtig slackliner.
Opbygningen
er meget nemt, man kan hurtigt starte og det er bare så sjov! Efter denne
afprøvning overvejer jeg, at købe en rigtig slackline J
Nogle
tips for dem der nu gerne vil ud i naturen for at prøve:
- Sørg for at fjerne grene og lignende i
omkredsen og under slacklinen, sådan at man ikke kommer til skade, hvis man
falder eller hopper ned.
- For at beskytte træerne kan man lægge
et gammelt tæppe eller lignende mellem træ og bælte.
- Der er nemmere, hvis slacklinen ikke
er for stram ellers er vibrationen meget voldsomt.
Hvis der
nu er nogen, der har fået lyst til at prøve slackline selv, så er der her nogle
gode informationer:
Og for
alle dem, der gerne vil se hvad der er muligt er her nogle links…
Hejsa
AntwortenLöschenKiggede lige forbi :-)
Ida