I denne periode har jeg valgt at arbejde med forskellige aktiviteter, der alle hovedsageligt tager udgangspunkt i en æstetisk vinkel, der også rummer en (fin) motorisk aspekt.
Jeg begynder min præsentation med en kort introduktion af Ikebana. Inspireret blev jeg af min svigermor, der regelmæssigt besøger Ikebana kurser og smykker huset med de forskellige blomster arrangementer. Sådan kom jeg tanke om, at jeg fint kan bruge de materialer mit biotop stiller til rådighed for at beskæftige mig med noget helt nyt. Tanken der ligger bag er altså at bruge naturmaterialer til fremstilling af noget dekorativt og smukt, samt erhverve ny viden, prøve noget nyt og udvide ens færdigheder.
Her er noget af den litteratur jeg har brugt til forberedelse og undervejs.
De 2 bøger til venstre:
- Vocke, Gabriele (1975): "Ikebana", Falken Verlag
- Wegener, Ursula og Paul (1975): "Ikebana - faszinerende Blumenkunst", BLV Verlagsgesellschaft
De 2 større bøger i midten er Sogetsu textbooks, der er skrevet på både japansk og engelsk.
Den lille gule bog i midten er en samling af mange forskellige Haiku´s - hvad det er, forklarer jeg senere.
Og til højre er en mappe med kopier fra de Ikebana kurser jeg måtte bruge.
Bøgerne beskriver udførligt de enkelte stile fx Sogetsu-Skolen, grundformer og illustrer det hele meget fint fotografier.
Indenfor de enkelte stile findes mønstre man direkte kan følge eller man arbejder frit - dertil kan man bruge Haiku´s. En Haiku er et lille digt, der består af 3 linjer og som danner udgangspunkt for det frie blomster arrangement.
Her er et Haiku eksempel til sommeren:
"Die zarten Farben
Die Bauernrose lange
Zu wahren wusste."
Noget af de redskaber man har brug for:
Ikebana skåle eller vaser
En Ikebana saks for at klippe blomsterne med. !Blomsterne skal altid klippes under vand! Sådan sikres, at blomsterne bedre kan optage vandet når de lige efter bliver sat på en Kenzan.
Forskellige Kenzan´s (jeg har lagt 2 i de sorte skåle). De er lavet af metal og blomsterne bliver sat på dem.
Indenfor Sogetsu-Ikebana arbejder man med flade skåle, som kaldes Moribana og med høje vaser, som kaldes Nageire.
Her er en illustration på, hvordan man positionerer en Kenzan i en flad skål. !Den placeres aldrig i midten!
Der findes 3 forskellige punkter, hvor blomsterne eller grenen bliver sat på en Kenzan: Shin, Soe og Hikae.
Grundformerne er den stående form og den nejede form.
Her er der eksempler på forskellige mønstre og deres variationer. Modsætningen til det er som sagt det frie arbejde, hvor man kan tage en Haiku som udgangspunkt.
Abonnieren
Kommentare zum Post (Atom)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen