Sonntag, 12. Juni 2011

Billeder af Ikebana

Her viser jeg nu billeder fra mit arbejde med Ikebana (efter Sogetsu-Skolen)

Jeg arbejdede efter et fast mønster - først i den stående position i en høj vase (Nageire) og bagefter samme mønster bare i den nejede position i en flade skål (Moribana). Blomsterne og grenene er taget fra det min have lige nu byder på.


Når man arbejder med Nageire positionen eller grundstilen, så har man brug for et støttetræ, der enten er lodret (Soegi-dome), eller vandret (Jumonji-dome) eller man arbejder helt uden støttetræ (Jikae-dome). Som man kan se her har jeg brugt en Soegi-dome, der bliver sat i den høje vase og bliver brugt til, at fx støtte Hikae.



Her kan man se mønstret jeg arbejdede efter. Det forklarer nøjagtigt hvor og hvordan (angivet med °) Shin, Soe og Hikae skal placeres.

Dertil kan jeg sige, at Hikae altid er en blomst, mens Shin og Soe altid er grene fra buske og træer og de er altid af samme plante.

Der findes ikke kun Shin, Soe og Hikae, men også Jushi, som jeg også har brugt. Jushi er hvis man kan sige det sådan små supporter af enten Shin, Soe eller Hikae. I denne konstellation jeg har lavet her, har både Shin og Hikae fået Jushis. Det betyder, at jeg fx til den ene Hikae har taget blomster af samme art bare lidt korter og sat dem på samme sted på Kenzan og de viser i samme retning som Hikae for at understøtte den (optisk). Vigtigt er her, at det tilsammen altid skal blive et ulige antal - her er Hikae og Jushis tilsammen 5.


Det er så det første Ikebana arrangement jeg har fremstillet. !Under et Ikebana arrangement bliver der altid lagt noget fx en lille bambus måtte eller lignende og det kaldes Dai.!



Det er så samme mønster bare som Moribana og jeg har brugt andre blomster og grene.


Her er så det andet Ikebana arrangement. Når man arbejder i Moribana grundstilen, så afdækker man Kenzan med lidt sådan at det ikke forstyrrer det optiske billede. Og man fjerner bladene fra stænglen, sådan at de ikke hænger i vandet. Her har jeg så brugt en bambusmåtte som Dai og arrangementet bliver aldrig sat i centrum på denne Dai hellere i et hjørne.

Det har været et dejligt arbejde at afprøve og sætte sig ind i Ikebana. Jeg blev mere roligt og afslappet undervejs og resultaterne er fantastisk flot - synes jeg. Jeg nyder at se dem.

En hel masse muligheder hvad man kan bruge naturmaterialer til :)

Og lige en kort og sjov henvisning fra mig: de japanske bøger "læser" man - altså de starter på sidste side og går så baglæns til første side, mens vi gør det lige omvendt - det skal man altså lige vide :)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen